Školský vzdelávací program - "So slnečnými lúčmi poznávame svet"

 

Školský vzdelávací program obsahuje hlavnú myšlienku, ktorú sme si zvolili pre výchovno-vzdelávaciu činnosť pre ďalšie roky. Prostredníctvom tejto myšlienky chceme spolu s deťmi spoznávať svet, objavovať a spoznávať ríšu prírody, svet plný farieb, tónov, záhad, pokoja a zdravého spôsobu života. Hlavným zameraním školy je environmentálna výchova v prepojení so zdravým životným štýlom. Cieľom predprimárneho vzdelávania v našej MŠ je:

  • adaptovať novoprijaté deti na školské prostredie a utvárať vzťah dieťaťa k poznávaniu a učeniu hrou,

  • rozvíjať kľúčové kompetencie detí plniacich povinné predprimárne vzdelávanie pre dosiahnutie školskej spôsobilosti, utvárať vzťah k učeniu prostredníctvom hier, zážitkového učenia, bádania, v tvorivej atmosfére v kruhu rovesníkov, kde vzájomne komunikujú a kooperujú,

  • posilňovať úctu k rodičom, starým rodičom, učiteľom prostredníctvom spoločných aktivít, besiedok, tvorivých dielní,

  • skvalitňovať zručnosti v oblasti environmentálneho vzdelávania,

  • utvárať pozitívny vzťah k bezprostrednému i širšiemu prírodnému prostrediu,

  • rozvíjať základné poznatky o živej a neživej prírode v kontakte s reáliami,

  • rozvíjať emocionálny vzťah k prírode a praktické návyky pri ochrane prírody a životného prostredia,

  • uvedomiť si na elementárnej úrovni význam a hodnotu životného prostredia pre človeka i rôzne živočíchy,

  • rozvíjať pohybové schopnosti a zlepšovať celkovú zdatnosť,

  • pestovať si kladné návyky k cvičeniu, pohybu a konzumácii zdravej vyváženej stravy,

  • upevňovať zdravie a zlepšovať telesnú zdatnosť,

  • rozvíjať vnútornú motiváciu a túžbu po prirodzenom pohybe bez dôrazu na výkon a nesúťažné športovanie, len pre radosť z pohybu,

  • rozvíjať sebaúctu a vzájomný rešpekt v pohybových aktivitách.

Vlastné zameranie školy vychádza z prirodzenej detskej zvedavosti a radosti objavovať a získavať nové poznatky v kruhu svojich rovesníkov, starších kamarátov a rodiny, spoznávať svet spolu so slnečnými lúčmi. Slnko je na oblohe vysoko, nemá oči, ale aj napriek tomu všetko „vidí“, nemá ruky a napriek tomu sa všetkého „dotýka“.

Východiskovým bodom je skutočnosť, že materská škola je situovaná v blízkosti lúk, lesa i rieky a práve rôzne ekosystémy v okolí materskej školy nám napomáhajú k tomu, že deti prostredníctvom zážitkového učenia môžu získať autentické zážitky a prírodu, ako takú, preskúmavajú a ohmatávajú všetkými zmyslami. V budúcnosti, chceme vybaviť našu materskú školu environmentálnymi kútikmi najmä na školskom dvore. Environmentálne aktivity a vzdelávanie budeme realizovať metódou projektového vyučovania – „Enviráčik“, kde budeme napĺňať obsah Školského vzdelávacieho programu pre predprimárne vzdelávanie hlavne v oblasti Človek a príroda.

V prepojení prírody so zdravým životným štýlom chceme podporovať a rozvíjať pozitívny vzťah detí k pohybovým aktivitám. Podporovať u detí zdravý spôsob života v zdravom prostredí, ktoré im umožní objavovať a poznávať ríšu prírody, plnú farieb, tónov, vôní, pokoja v radostnej atmosfére. V prostredí, kde sa budú cítiť bezpečne, kde bude vládnuť kamarátska atmosféra, pochopenie, vzájomná úcta, kde prežijú aktívne a šťastné detstvo.

Metódou projektového vyučovania budeme rozvíjať u detí pozitívny vzťah k pohybovým aktivitám, ale aj zdravej životospráve, čím podporíme ich zdravý vývin a rozvoj pohybového aparátu.  Vzhľadom na to, že naša materská škola disponuje vlastným umelým ihriskom a môžeme využívať i priestory telocvične a vonkajšieho ihriska základnej školy, poskytuje nám to širokú škálu  možností pre rozvoj telesnej kultúry detí. Realizáciou projektového vyučovania – „V zdravom tele, zdravý duch“, budeme napĺňať obsah Školského vzdelávacieho programu pre predprimárne vzdelávanie hlavne v oblasti Zdravie a pohyb.

Aktivity, ktorými prispievame k plneniu vlastného zamerania sú organizované v spolupráci s rodinou, ZŠ a inými organizáciami a odborníkmi z daných oblastí. Sú podrobne a aktuálne rozpracované v Pláne práce školy a školských projektoch na príslušný školský rok.

 

Obsah vzdelávania v materskej škole je vymedzený v nasledujúcich vzdelávacích oblastiach:

-          Jazyk a komunikácia

-          Matematika a práca s informáciami

-          Človek a príroda

-          Človek a spoločnosť

-          Človek a svet práce

-          Umenie a kultúra

-          Zdravie a pohyb

Vymedzenie obsahu vzdelávania v materskej škole v uvedených vzdelávacích oblastiach neznamená, že sa výchovno-vzdelávacia činnosť v materskej škole viaže výlučne na jednu z konkrétnych vzdelávacích oblastí. Vzdelávacie oblasti sú vzájomne prestupné a ciele jednej z nich možno dosahovať aj pri realizácii obsahu z iných vzdelávacích oblastí. Na úrovni plánovania obsahu vzdelávania v konkrétnych materských školách je možné, vzájomné prelínanie vzdelávacích oblastí a ich integrácia.

Výchova a vzdelávanie sa v materskej škole uskutočňuje prostredníctvom nasledovných foriem denných činností:

  • hry a činnosti podľa výberu detí,
  • zdravotné cvičenie,
  • vzdelávacia aktivita,
  • pobyt vonku,
  • činnosti zabezpečujúce životosprávu (osobná hygiena, stravovanie, odpočinok).