ČO BY MAL VEDIEŤ BUDÚCI PRVÁK

16.03.2022 18:35

Hlavnou podmienkou úspešného zvládnutia prvého ročníka základnej školy je pripravenosť dieťaťa tzv. školská zrelosť. Školská zrelosť je súhrn zrelosti dieťa v oblasti telesnej, duševnej, sociálnej a emocionálnej.

ČO BY MAL VEDIEŤ PREDŠKOLÁK:

  • Vedieť svoje meno, priezvisko, adresu.
  • Poznať meno a priezvisko svojich rodičov a vedieť, kde rodičia pracujú.
  • Poznať názov svojej krajiny a hlavného mesta.
  • Vedieť názov planéty na ktorej žijeme.
  • Správne vyslovovať všetky hlásky.
  • Poznať niektoré písmená – aspoň svojho mena.
  • Hovoriť zrozumiteľne a plynulo.
  • Hovoriť súvislo, bez povzbudzovania, rozprávať so záujmom určitý dej.
  • Zostavovať plynulo opisy obrázkov, skladajúce sa z 5-6 viet.
  • Zostavovať vety z 3– 4 slov, deliť vety na slová, deliť slová na slabiky.
  • Pokračovať v rozprávaní známej rozprávky.
  • Rozprávať príbehy zo života.
  • Zostaviť krátky opis predmetu alebo obrázku, ktorý sa mu ukáže.
  • Nájsť 5 – 6 rozdielov medzi predmetmi.
  • Vytvárať reťaz zo slov tak, že nasledujúce slovo začína na písmeno, ktorým končí slovo predchádzajúce. Napr. stôl – luk - kaša – auto...
  • Zapamätať si a zopakovať krátky verš, spamäti hovoriť niekoľko veršov, rozprávku.
  • Poznať ročné obdobia.
  • Vedieť vymenovať mesiace v roku, dni v týždni v správnom poradí.
  • Poznať časti dňa, vedieť aké je v danej chvíli obdobie, aký je deň.
  • Rozprávať o tom, čo prežilo, napr. o včerajšom dni, o tom čo robilo atď.
  • Poznať prírodné javy a vedieť v ktorom ročnom období môžeme javy pozorovať.
  • Rozlišovať listnaté a ihličnaté stromy, lúčne kvety od záhradných, stromy od kríkov.
  • Poznať ovocie a zeleninu.
  • Poznať lesné, domáce, hospodárske, exotické zvieratá.
  • Počítať do 10, poznať čísla do 10.
  • Správne používať radové a základné číslovky.
  • Rozlišovať geometrické tvary – štvorec, kruh, obdĺžnik, trojuholník a nachádzať predmety, ktoré sa tvarovo podobajú geometrickým tvarom.
  • Určiť polohu predmetov – pred, za , pod, nad, vedľa, hore, dole, vpravo, vľavo.
  • Riešiť logické úlohy.
  • Poskladať z lega, alebo iných skladačiek tvar podľa predlohy.
  • Vytlieskať, vyklopkať jednoduchý rytmus.
  • Tlieskať potichu a nahlas, v rozličnom tempe.
  • Kresliť vo vzduchu rukami obrázok.
  • Strihať nožnicami.
  • Zaviazať uzol na povrázku.
  • Vydržať riešiť úlohu bez rozptyľovania 15 minút.